‘Borstkankerpatiënten in het Zaans MC krijgen essentiële informatie aangeboden in de vorm van Divi’s’

In het Zaans Medisch Centrum wordt gebruikgemaakt van Indiveo om borstkankerpatiënten begrijpelijk te informeren. Deze patiënten krijgen nu essentiële informatie aangeboden in de vorm van Divi’s. Korte modules in begrijpelijke taal, ondersteund met duidelijke illustraties en animaties. Want beelden worden beter onthouden dan woorden.
Stephanie van Lunteren is verpleegkundig specialist AGZ in het Zaans Medisch Centrum en heeft al veel ervaring met Indiveo.

Stephanie van Lunteren is verpleegkundig specialist AGZ in het Zaans Medisch Centrum en heeft al veel ervaring met Indiveo.

Je ziet dat patiënten niet alles lezen, maar ook niet alles begrijpen

Stephanie van Lunteren is verpleegkundig specialist AGZ in het Zaans Medisch Centrum en heeft al veel ervaring met Indiveo. “Al langere tijd ben ik bezig met het digitaliseren van de zorg”, vertelt Stephanie. “Binnen mijn vakgebied geven wij veel voorlichting aan onze patiënten, in een korte en intensieve periode van hun leven. Die voorlichting beklijft niet, terwijl het wel essentiële informatie is. Daarom kregen onze patiënten veel informatie mee op papier. Ook niet ideaal. Je ziet dat patiënten niet alles lezen, maar ook niet alles begrijpen. Ik denk dat wij als zorgverleners ook te snel in vaktaal praten. Daarom zijn Divi’s zo mooi. Die bevatten korte animatievideo’s met begrijpelijke taal.”

Automatische periodieke controles

Stephanie en haar collega’s werken sinds kort met de nieuwe review omgeving van Indiveo. Volgens Stephanie zorgt de review omgeving voor continuïteit en wordt de kwaliteit van Divi’s hiermee goed bewaakt. “Door de verschillende rollen van controleur en redacteur en de periodieke checks vergeet je nooit een Divi aan te passen wanneer dit nodig is”, stelt Stephanie.

Divi’s beoordelen en controleren

Voordat de Divi’s worden verstuurd aan patiënten, moeten ze gebruiksklaar gemaakt worden. Divi’s kunnen namelijk naar eigen wens samengesteld worden. “Wij verdelen de Divi’s onder een aantal collega’s. Degene met de meeste know-how van een onderwerp krijgt betreffende Divi om te beoordelen. Na het beoordelen van de Divi en het waar nodig aanpassen, kunnen we ze publiceren en versturen aan patiënten”, vertelt Stephanie. “Het is niet veel werk, het is tijd investeren in een duurzame oplossing voor het goed informeren van je patiënten.” 

“Als patiënten goed geïnformeerd zijn lopen de procedures over het algemeen beter. Patiënten weten wat ze te wachten staat, wat er van hun verwacht wordt en wanneer ze aan de bel moeten trekken bij problemen. Daarnaast geven patiënten ook aan dat ze minder zenuwachtig zijn voor bepaalde onderzoeken.”

— Stephanie van Lunteren

Heb je tips voor zorgverleners die net beginnen met Indiveo? 

“Betrek de collega’s die ermee gaan werken vanaf het begin. En laat de effecten ervan zien!” zegt Stephanie. “Als patiënten goed geïnformeerd zijn lopen de procedures over het algemeen beter. Patiënten weten wat ze te wachten staat, wat er van hun verwacht wordt en wanneer ze aan de bel moeten trekken bij problemen. Daarnaast geven patiënten ook aan dat ze minder zenuwachtig zijn voor bepaalde onderzoeken.”

Bijhouden wie het meest verstuurt

Ook voor het motiveren van collega’s heeft Stephanie nog een leuke tip: “Het eerste jaar heb ik de score bijgehouden wie de meeste Divi’s verstuurde naar patiënten. Altijd leuk als je in de top 5 staat.”

Roana_v_Kempen

Ook geïnteresseerd in Indiveo?
Kom in contact of plan een demo

Deel dit artikel

Meer resultaten en ervaringen