Patiënteninformatie lymfovasculaire geneeskunde

Het ECL, een expertisecentrum binnen het ziekenhuis Nij Smellinghe, is gespecialiseerd in diagnostiek en behandeling van lymfoedeem en lipoedeem. Patiënten uit heel Nederland en daarbuiten komen hiervoor naar het ECL. Door het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek, het delen van kennis en het verzorgen van scholing en publicaties positioneert het ECL zich als kenniscentrum.
De uitdaging

Dagelijks melden veel nieuwe patiënten zich bij het ECL met vragen over de intake, de procedure en de behandelmogelijkheden. Ook met praktische vragen, zoals vragen over de route naar het ziekenhuis en de afdeling, werd vaak gebeld naar het secretariaat van de polikliniek. 

Het geven van de juiste uitleg voor elke patiënt en met name het uitleggen welke informatie patiënten zelf moeten verzamelen om tot een succesvolle aanmelding te komen, bleek dagelijks veel tijd in beslag te nemen. Niet zelden bleek na een telefonische uitleg de aangeleverde informatie niet compleet. Om dit informatieprobleem op te lossen zocht het ECL naar een klantvriendelijke oplossing.

Doel en aanpak

De afdeling stelde zich tot doel om geen telefonische uitleg meer te geven over de aanmeldprocedure, zonder in te boeten op de klantvriendelijkheid van de afdeling. 

Omdat Indiveo informatie modulair wordt ontwikkeld, kan elke patiënt worden voorzien van een eigen ketting met informatie die voor de patiënt relevant is. Om de informatie van het ECL modulair (schakelbaar) te maken besloten om de volgende informatiemodules (Divi’s) te ontwikkelen:

  • Het aanmeldproces bij het ECL
  • De conservatieve behandeling bij lymfoedeem
  • De chirurgische reductiebehandeling bij lymfoedeem

“Wij zijn vooral blij dat we minder telefoon hebben. De telefoongesprekken zijn korter en verlopen veel prettiger omdat de informatie al duidelijk is.
Kortom: minder miscommunicatie en meer begrip!”

— Sylvia Borsboom, Expertisecentrum Lymfovasculaire Geneeskunde

Resultaat

De Divi over het aanmeldproces bij de afdeling vervangt de telefonische uitleg en laat stap voor stap zien welke informatie door patiënten moet worden verzameld en waar deze te vinden is. Met de inzet van deze Divi kan de afdeling vertrouwen op een volledige uitleg. De zorgverleners zien dit terug in de aangeleverde informatie van patiënten. Deze is in bijna alle gevallen volledig. 

Met de beeldende informatie over de verschillende behandelingen van lymfoedeem, krijgen de patiënten een duidelijke voorstelling van het behandeltraject. Daardoor weten zij wat ze kunnen verwachten bij welke behandeling. De Divi’s zijn zo ingericht dat patiënten altijd informatie zien die voor hun relevant is. 

Het ECL heeft laten zien dat kwalitatieve informatie in combinatie met een nieuwe techniek kan leiden tot een verbetering van de patiëntervaring én tijdwinst oplevert voor zorgverleners. Met Indiveo heeft het ECL de toon gezet voor toekomstgerichte digitaal informatieproces met alle voordelen die daarbij komen. Zij tonen hiermee aan een koploper te zijn in de zorg.

Ook benieuwd naar de mogelijkheden?
Neem contact op met Ralph Koppers.

Deel dit artikel

Meer cases