Zuyderland ziekenhuis overbrugt communicatiekloof met Indiveo

Patiënten informeren en voorbereiden op een onderzoek of een behandeling is een uitdaging. Uit onderzoek blijkt dat zorgverleners 30% van hun tijd besteden aan het informeren van patiënten. Van de informatie die de patiënt dan krijgt, wordt slechts 30 tot 40% onthouden. Vaak wordt de informatie als complex en onbegrijpelijk ervaren door patiënten, zeker in stressvolle situaties.

Om deze communicatiekloof te overbruggen zet het Zuyderland ziekenhuis Indiveo animaties en instructiekaarten in.

Zuyderland ziekenhuis overbrugt communicatiekloof met Indiveo

Indiveo pilot bij Longoncologie

Zuyderland heeft vanuit Innovatielab Zuyderland een experiment uitgevoerd omtrent het gebruik van Indiveo. Tijdens dit experiment is onderzocht of Indiveo een aanvulling en/of verrijking is voor het digitaliseren van zorgpaden. Om de benodigde informatie op te halen is er een pilot uitgevoerd bij het zorgpad Longoncologie. Hierbij zijn patiënten geïnformeerd via Indiveo ter voorbereiding op een drietal onderzoeken: Bronchoscopie, Ebus en EUS.

Verschillende methoden zijn gebruikt om de effectiviteit van de Indiveo pilot te evalueren, waaronder interviews met zorgverleners, enquêtes onder patiënten en statistieken uit het Indiveo platform. Ook zijn ervaringen opgehaald bij andere mProve-ziekenhuizen, die al langer met Indiveo werken.

““Patiënten geven aan beter geïnformeerd te zijn en de betrokken zorgverleners bevelen het informeren via Indiveo aan.”

— Zuyderland ziekenhuis

Ervaringen van de patiënten 

Tijdens de pilot is aan patiënten gevraagd wat zij vinden van zorginformatie via Indiveo. Dit is uitgevraagd aan de hand van enquêtes. Patiënten geven aan beter betrokken te zijn bij desbetreffend onderzoek en dat Divi’s eenvoudig te openen zijn. Het taalgebruik in de Divi’s en de leesbaarheid van de instructiekaarten wordt door patiënten beoordeeld met een ‘goed tot zeer goed’. Van de patiënten die de enquête invulden gaf maar liefst 100% aan dat zij Indiveo informatie zouden aanbevelen aan anderen.

Ervaringen van de zorgverleners

Wat de zorgverleners ervan vinden om met Indiveo te werken is ook van belang. Tijdens de pilot van Zuyderland zijn daarom interviews afgenomen met 7 zorgprofessionals. Zorgverleners geven aan dat Indiveo een efficiëntere manier is van communiceren en meer dan de helft denkt dat ze met Indiveo tijd zullen besparen in de spreekkamer. Ze merken dat Indiveo zorgt voor beter geïnformeerde en meer betrokken patiënten. Allemaal zouden ze Indiveo aanbevelen aan collega’s in de zorg.

Mooie resultaten

Zuyderland geeft aan dat de positieve impact op zorgverleners en patiënten overduidelijk is. De komende tijd worden de geleerde lessen in de pilot verder uitgewerkt. 

“Indiveo is een veelbelovende applicatie die de communicatie en betrokkenheid in de zorg kan verbeteren” aldus Zuyderland. “Patiënten geven aan beter geïnformeerd te zijn en de betrokken zorgverleners bevelen het informeren via Indiveo aan.”

Roana_v_Kempen

Ook geïnteresseerd in Indiveo?
Kom in contact of plan een demo

Deel dit artikel

Meer resultaten en ervaringen