Indiveo in actie op de longafdeling

Verpleegkundigen Gerbrich de Vries en Aukje Corbée van afdeling longziekten in het Frisius MC onderzochten hoe digitale voorlichting kan bijdragen aan de voorbereiding en het welzijn van patiënten. Zij voerden het onderzoek uit in het kader van de module “Inzetten van Digitale innovaties in de zorg” aan NHL Stenden Hogeschool, om te analyseren hoe de digitale toepassing Indiveo ondersteuning biedt binnen een veranderende zorgomgeving.

Patiëntvoorbereiding in kortere tijd

“We nemen patiënten nu pas op de dag van de operatie op, dus we hebben geen voorbereidingstijd meer,” vertelt Aukje. Waar verpleegkundigen voorheen tijd hadden om patiënten persoonlijk voor te bereiden, vraagt de huidige, kortere opnametijd om een nieuwe aanpak. Met behulp van Indiveo Divi’s onderzoeken zij hoe digitale tools patiënten helpen om zich zelfstandig voor te bereiden en beter geïnformeerd een operatie in te gaan.

Wat maakt Indiveo anders?

Indiveo gebruikt animaties om complexe informatie duidelijk uit te leggen. De visuele ondersteuning helpt patiënten beter te begrijpen wat zij kunnen verwachten en draagt bij aan een gedegen voorbereiding. Aukje Corbée, werkzaam op de longafdeling, licht toe: “Een patiënt die van tevoren weet dat hij ’s middags na de operatie al uit bed moet, kan zich daar mentaal op voorbereiden. Dit helpt enorm in het herstel.” De intuïtieve opzet van Indiveo ondersteunt patiënten niet alleen bij het begrijpen, maar ook bij het onthouden van informatie.

Artsen hoeven minder tijd te besteden aan het uitleggen van standaardprocedures, waardoor ze meer tijd hebben voor specifieke vragen van patiënten. Dit maakt de interactie tussen arts en patiënt beter.”

Gerbrich de Vries – Teammanager zorgproces longziekten

Gebruiksvriendelijkheid en zelfmanagement

De onderzoekers gebruikten het 5A-model en Jakob Nielsens heuristieken om de effectiviteit van Indiveo te beoordelen.

5A-model voor zelfmanagement

Het 5A-model biedt zorgprofessionals een gestructureerde aanpak voor het ondersteunen van zelfmanagement bij patiënten. Dit model bestaat uit vijf essentiële stappen: Achterhalen, Adviseren, Afspreken, Assisteren en Arrangeren. Hierbij speelt het digitale platform Indiveo een belangrijke ondersteunende rol, met name in de adviseringsfase.

Indiveo versterkt het zelfmanagement van patiënten door hen gerichte informatie en adviezen te bieden over hun behandeling en leefstijl. Het platform stelt patiënten in staat om thuis alle informatie rustig door te nemen, waardoor ze beter voorbereid en met meer zelfvertrouwen aan hun behandeling kunnen beginnen. Deze digitale ondersteuning vormt een waardevolle aanvulling op de reguliere zorg.

10 Heuristieken

De Divi “Voorbereiding op opname” scoort goed op acht van de tien heuristieken van Jakob Nielsen, wat wijst op gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid. Patiënten kunnen de Divi eenvoudig navigeren, en vinden de informatie duidelijk en herkenbaar. Als verbeterpunten noemen de onderzoekers de beperkte taalopties en het ontbreken van een zoekfunctie.

Inmiddels zijn de Divi’s in meer dan 10 talen beschikbaar.

Positieve effecten op patiënten en zorgverleners

Het onderzoek toont aan dat Indiveo bijdraagt aan een positievere zorgervaring. Patiënten die de Divi “Voorbereiding op opname” bekijken, beginnen met minder spanning en meer vertrouwen aan hun zorgtraject. “Bewegend beeld en geluid maken de informatie zoveel begrijpelijker voor patiënten. Ze onthouden het ook beter en kunnen het op elk moment opnieuw bekijken,” legt Gerbrich uit. Door de visuele opzet van Indiveo stellen patiënten makkelijker en gerichtere vragen. Zij ervaren ook een grotere betrokkenheid bij hun eigen zorgproces.

“Mensen komen nu veel rustiger naar het onderzoek. We voeren betere gesprekken omdat patiënten weten wat ze kunnen verwachten.”

Aukje Corbée, verpleegkundige longafdeling

Praktische voordelen voor zorgverleners

Zorgverleners merken de voordelen van Indiveo dagelijks. Doordat patiënten beter geïnformeerd zijn, voeren zij vlottere gesprekken en spelen zij sneller in op eventuele vragen. “Mensen komen nu veel rustiger naar het onderzoek. We voeren betere gesprekken omdat zij weten wat zij kunnen verwachten,” zegt Aukje over het positieve effect op het zorgproces. Door complexe informatie via Divi’s begrijpelijk en overzichtelijk aan te bieden, werkt deze vorm van voorlichting effectiever dan tekstuele folders.

Divi’s halveren spreektijd slaapapneu-consulten

Sija van der Maten, verpleegkundig consulent OSAS, benoemt ook de praktische voordelen:Via een digitale video-module (Divi) van Indiveo krijgen patiënten voorafgaand aan hun consult uitleg over de CPAP-behandeling bij slaapapneu. Het team ontwikkelde hiervoor een instructievideo die het specifieke CPAP-apparaat demonstreert, zodat patiënten het apparaat al (her)kennen voordat ze op consult komen. Zo maken we er een korter remindergesprekje van,” vertelt Sija van der Maten, verpleegkundig consulent OSAS. Door deze aanpak is de spreekuurduur van 60 naar 30 minuten teruggebracht, wat de werkdruk aanzienlijk vermindert.  (Lees meer over de resultaten bij het consult voor slaapapneu.)

Roana_v_Kempen

Behaal ook resultaat met Indiveo

Neem contact op met Roana en maak kennis met Indiveo tijdens een demo.

Deel dit artikel

Meer cases