Van 60 naar 30 minuten: Informeren met Indiveo transformeert slaapapneu-consult

“We hadden gewoon geen keuze meer – de werkdruk werd te hoog.” Met deze woorden beschrijft verpleegkundige Sija van der Maten de situatie die leidde tot een ingrijpende verandering in de zorg voor patiënten met slaapapneu van het Medisch Centrum Leeuwarden. Een verandering die niet alleen de werkdruk halveert, maar ook de patiëntenzorg naar een hoger niveau tilt.

De uitdaging 

In de moderne gezondheidszorg staat efficiëntie vaak op gespannen voet met kwaliteit. Het MCL stond voor een groeiend dilemma: een toenemende stroom patiënten met slaapapneu, met name door het toenemende aantal mensen met overgewicht. Met tien nieuwe patiënten per week en consulten van 60 minuten per patiënt liep de wachtlijst en de werkdruk steeds verder op. “Het werd eigenlijk onhoudbaar,” vertelt Sija. “We moesten iets veranderen.”

De transformatie 

De oplossing werd gevonden in de inzet van beeldende patiënteninformatie via Indiveo. Patiënten krijgen middels een Digitale-Video-module (Divi) uitleg over de behandeling van slaapapneu: CPAP. De Divi-module bevat een animatie die laat zien hoe en waarom CPAP bij slaapapneu werkt. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om in een Divi aanvullende informatie aan te bieden.

Innovatieve voorlichting

Het team van Sija ontwikkelde hiervoor een instructievideo waarin het specifieke CPAP-apparaat, dat de patiënt gaat gebruiken, wordt gedemonstreerd. Voorafgaand aan het consult bij de verpleegkundige krijgen patiënten deze Divi digitaal aangeboden. “Zo (her)kennen patiënten het apparaat dat ze thuis krijgen”, licht Sija toe. “De uitleg over de werking van CPAP en het specifieke apparaat hebben ze dus al voorafgaand aan het consult bij ons bekeken.”

Consulttijd gehalveerd

De impact was direct merkbaar. De consulttijd kon worden teruggebracht van 60 naar 30 minuten – een halvering van de oorspronkelijke tijd. Dit betekende niet alleen een enorme efficiëntieslag, maar creëerde ook ruimte voor meer persoonlijke aandacht tijdens het consult. “Als verpleegkundigen kunnen we ons nu focussen op wat echt belangrijk is: het aanmeten van het masker, het beantwoorden van specifieke vragen, het begrijpen van de individuele situatie van de patiënt.” “Daarnaast heeft deze werkwijze mij persoonlijk ook meer rust gegeven, terwijl ik het dubbele aantal patiënten zie.”

“Deze deze werkwijze heeft mij persoonlijk meer rust gegeven, terwijl ik het dubbele aantal patiënten zie.”

Sija van der Maten, Verpleegkundig consulent OSAS

Menselijke maat als succesfactor 

Het succes van deze aanpak schuilt in de zorgvuldige balans tussen digitale efficiëntie en menselijk contact. “We hebben bewust gekozen om als verpleegkundigen de instructie te blijven geven, in plaats van dit uit te besteden aan leveranciers,” vertelt Van der Maten. “Omdat wij toegang hebben tot het medisch dossier, kunnen we beter inspelen op andere aandoeningen die mensen hebben.” “Dat maakt het verschil.”

iedereen krijgt de zorg die nodig is

Deze persoonlijke benadering blijkt waardevol. Patiënten die de digitale informatie al bekeken hebben, zijn goed geïnformeerd, zeer tevreden en bovendien ook minder tijd kwijt aan het consult. “Patiënten die minder digitaal vaardig zijn, plannen we niet in 30 minuten.” “Voor hen nemen we gewoon meer tijd”, zegt Sija. “Het gaat er uiteindelijk om dat iedereen de zorg krijgt die nodig is.”

Roana_v_Kempen

Behaal ook resultaat met Indiveo

Neem contact op met Roana en maak kennis met Indiveo tijdens een demo.

Deel dit artikel

Meer cases