Begrijpelijke informatie voor mensen met geldzorgen

Samen met maatschappelijk adviesbureau Purpose, zeven gemeenten én Plangroep slaat Indiveo de handen ineen om schuldhulpverlening in gemeenten te voorzien van direct inzetbare, begrijpelijke informatie.
Samen financiële hulpverlening begrijpelijk maken, zodat cliënten minder stress ervaren of uitvallen. Dat is het doel!

Laaggeletterdheid onder mensen met schulden blokkeert oplossen schulden

Uit onderzoek onder cliënten van Syncasso en Kredietbank Nederland blijkt dat 50% van mensen met schulden moeite heeft met lezen en schrijven. Toch communiceren schuldhulpverleners veelal schriftelijk met moeilijke woorden om belangrijke informatie over te brengen. Gebrek aan tekstbegrip geeft stress en leidt tot fouten en gemiste kansen. Daarmee vormt het een blokkade voor het oplossen van schulden. Dat kan anders!

In de zorg maken animaties informatie begrijpelijk

Net als bij schuldhulpverlening wordt er in de zorg complexe informatie overgebracht aan patiënten. Echter, hier wordt veel van deze informatie begrijpelijk gemaakt met animatievideo’s. Deze kan de patiënt bijvoorbeeld voor de operatie of na een gestelde diagnose rustig bekijken. Zo weet de patiënt goed waar je aan toe is en kun je gerichtere vragen stellen aan je arts. Dat geeft patiënten rust en scheelt de arts tijd. 

De informatie is in co-creatie gemaakt met diverse gemeente, de plangroep en Stichting Lezen en Schrijven

Met behulp van animaties in meerdere talen maken we schuldhulp begrijpelijk

Samen met hulpverleners uit het sociale domein hebben Purpose en Indiveo korte animaties in Nederlands, Engels, klassiek Arabisch en Tigrinja ontwikkeld, ondersteund met beeldende instructies. Dit noemen we ook wel Divi’s. Doordat de cliënt met een Divi op een laagdrempelige manier geïnformeerd wordt, geeft dat hen meer vertrouwen, neemt hun stress af en worden zij een betere gesprekspartner. De Divi’s die in de pilot ontwikkeld zijn, zijn nu voor alle gemeenten beschikbaar en nieuwe Divi’s worden ontwikkeld.

Lees hier meer over het ontwikkelproces en de inzet van de eerste Divi’s in een pilot.

Door ontwikkeling met vele gemeenten zijn kosten beperkt

Uniek aan Indiveo is de mogelijkheid om begrijpelijke informatie samen met meerdere gemeenten te ontwikkelen, waardoor ontwikkelkosten worden gedeeld. Tegelijkertijd betekent samenwerken geen eenheidsworst, want met Indiveo informeert elke organisatie in zijn eigen stijl, tone of voice en met specifieke eigen informatie. Hierbij ontvangt elke organisatie een gepersonaliseerd platform. Via dit platform is het mogelijk om de Divi’s aan te passen en statistieken in te zien. Om hier gebruik van te maken is het mogelijk om een abonnement voor het platform af te sluiten.

Lees verder

https://www.emerce.nl/wire/indiveo-maakt-zorg-begrijpelijk-breidt-uit-sociale-dienstverlening

Neem contact op voor een demo!

Ook enthousiast geworden over de mogelijkheid om Divi’s in schuldhulpverlening in te zetten?

Vraag dan een demo aan of stuur een mail naar Jeroen Ester j.ester@purpose.nl

Deel dit artikel

Meer resultaten