De uitdaging
In de moderne gezondheidszorg staat efficiëntie vaak op gespannen voet met kwaliteit. Het Frisius MC Leeuwarden stond voor een groeiend dilemma: een toenemende stroom patiënten met slaapapneu, met name door het toenemende aantal mensen met overgewicht. Met tien nieuwe patiënten per week en consulten van 60 minuten per patiënt liep de wachtlijst en de werkdruk steeds verder op. “Het werd eigenlijk onhoudbaar,” vertelt Sija. “We moesten iets veranderen.”
Digitale voorlichting
De oplossing werd gevonden in de inzet van beeldende patiënteninformatie van Indiveo. Patiënten krijgen middels een Digitale-Video-module (Divi) uitleg over de behandeling van slaapapneu: CPAP. De Divi-module bevat een animatie die laat zien hoe en waarom CPAP bij slaapapneu werkt. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om in een Divi aanvullende informatie aan te bieden.
Het team van Sija ontwikkelde hiervoor een instructievideo waarin het specifieke CPAP-apparaat, dat de patiënt gaat gebruiken, wordt gedemonstreerd. Voorafgaand aan het consult bij de verpleegkundige krijgen patiënten deze Divi digitaal aangeboden. “Zo (her)kennen patiënten het apparaat dat ze thuis krijgen”, licht Sija toe. “De uitleg over de werking van CPAP en het specifieke apparaat hebben ze dus al voorafgaand aan het consult bij ons bekeken.”
Consulttijd gehalveerd
De impact was direct merkbaar. De consulttijd kon worden teruggebracht van 60 naar 30 minuten – een halvering van de oorspronkelijke tijd. Dit betekende niet alleen een enorme efficiëntieslag, maar creëerde ook ruimte voor meer persoonlijke aandacht tijdens het consult. “Als verpleegkundigen kunnen we ons nu focussen op wat echt belangrijk is: het aanmeten van het masker, het beantwoorden van specifieke vragen, het begrijpen van de individuele situatie van de patiënt.”