Isala: Zelfredzaamheid, kortere ligduur en minder thuiszorg
Podcast ZORG DICHTBIJ In aflevering 9 van de podcastserie ‘Zorg Dichtbij’ van Isala gaan Tom Faber en Gillian Buitelaar-Huijsse in gesprek met Lianne Dijkhof over de resultaten van het project ‘Stoma in eigen hand’.
Project ‘Stomazorg in eigen hand’
‘Patiënten sneller en meer zelfredzaam maken ten aanzien van de verzorging van hun stoma was het doel van dit project’, vertelt Lianne Dijkhof, leidinggevende van het zorgpad Buikchirurgie binnen Isala. Het project is vormgegeven binnen het reeds bestaande consult met de stomaverpleegkundige.
Oude zorgproces: mondelinge uitleg
Voorheen kregen patiënten in dit eerste consult mondelinge uitleg over de stoma, ondersteund door een powerpoint presentatie. Na de operatie werd in de kliniek door de verpleegkundige, samen met de patiënt, de eerste praktische invulling gegeven aan het aanbrengen en verzorgen van de stoma. Na ontslag werd bij alle patiënten de thuiszorg ingeschakeld om thuis te helpen met de verzorging van de stoma.
Nieuwe zorgproces: patiënten direct aan de slag met stomamateriaal
De mondelinge uitleg die in het consult met de stomaverpleegkundige wordt gegeven is geoptimaliseerd door patiënten voorafgaand aan dit consult, digitaal, de begrijpelijke animaties (Divi’s) over stomazorg aan te bieden.
Patiënten en hun naasten hebben thuis de animaties al bekeken en zich thuis al voorbereid. In het eerste consult met de stomaverpleegkundige op de polikliniek gaan patiënten nu meteen aan de slag met het oefenen (o.a. op maat knippen en plakken) met het stomamateriaal uit het starterspakket van Medireva.
Tijdens deze ‘praktische sessie’ stellen patiënten hun vragen aan de stomaverpleegkundige waarmee het consult een veel actiever karakter heeft met een concrete opbrengst. Ook spoedpatiënten, die onverwachts een stoma krijgen, worden via Indiveo voorgelicht en zij starten op de afdeling met het praktisch oefenen met de stoma.
“In het eerste consult zijn patiënten nu al met het stomamateriaal aan het oefenen”
— Lianne Dijkhof, leidinggevende zorgpad Buikchirurgie
Resultaten: kortere ligduur en minder thuiszorg
Isala heeft voorafgaand aan de ontwikkeling van het nieuwe zorgproces KPI’s opgesteld op basis van het Quadruple Aim-model. Dit model richt zich op het verbeteren van de ervaren kwaliteit van zorg, het verhogen van de tevredenheid van zorgverleners, het verbeteren van de gezondheid van de populatie en het verlagen van zorgkosten.
Isala richtte zich op de volgende KPI’s:
- Kwaliteit: Patiënten ervaren tevredenheid en voelen zich goed geïnformeerd. De zelfredzaamheid stijgt, en stomaverpleegkundigen genieten meer werkplezier.
- Toegankelijkheid/Betaalbaarheid: De gemiddelde ligduur van zowel electieve als spoed stomapatiënten is opmerkelijk gedaald. Bij een steekproef van 50 electieve stomapatiënten daalde de gemiddelde ligduur van 9 dagen naar 6 dagen. Bij een steekproef van 50 spoed stomapatiënten daalde de gemiddelde ligduur van 15 dagen naar 9 dagen. De noodzaak voor aanvullende thuiszorg na ontslag uit de kliniek is verminderd. Het aantal patiënten dat na 6 weken nog extra thuiszorg ontvangt, is met 38% afgenomen, en na 12 weken met 55%. Bovendien verlaten sommige patiënten de kliniek zonder behoefte aan aanvullende thuiszorg.
- Duurzaamheid: Isala bevorderde duurzaamheid door alle geprinte folders te vervangen door digitale Divi’s.
Behaal ook resultaat met Indiveo
Neem contact op met Roana en maak kennis met Indiveo tijdens een demo.