MCL integreert Indiveo in Epic
Doelen
Het hoofddoel van deze integratie was tweeledig:
- De informatievoorziening aan patiënten verbeteren door alle informatie in het patientenportaal beschikbaar en toegankelijker te maken.
- Zorgmedewerkers efficiënter laten werken door te voorkomen dat ze in twee verschillende systemen hoeven te werken.
Patiënten vonden het soms onduidelijk of ze hun patiënteninformatie via mijnMCL of hun mail moesten bekijken. Het MCL was daarom op zoek naar een oplossing die niet alleen gebruiksvriendelijk is voor patiënten en medewerkers, maar ook maatwerk biedt en in de toekomst geautomatiseerd kan worden om het zorgproces te optimaliseren.
“Binnen het ziekenhuis weten ze dat deze ontwikkeling eraan komt en ze zijn erg nieuwsgierig. Ik krijg regelmatig de vraag wanneer zij aan de beurt zijn. Dit enthousiasme onderstreept de waarde die de integratie toevoegt aan de dagelijkse werkzaamheden.”
Lois Banda, functioneel beheerder
Werking van de integratie
Epic taken
De integratie maakt gebruik van het bestaande takensysteem in Epic. Wanneer er een afspraak voor een patiënt gepland moet worden of wanneer de patiënt een behandeling moet ondergaan, maakt de zorgverlener een taak aan met de bijbehorende patiënteninformatie (de Indiveo Divi). Dit werkt op dezelfde manier als het versturen van een vragenlijst naar patiënten. Zorgmedewerkers kunnen nu eenvoudig de juiste voorlichting toewijzen, waarna de patiënt een notificatie ontvangt in mijnMCL met toegang tot de patiënteninformatie.
Voordelen voor patiënten
Patiënten vinden nu alle informatie op één plek in mijnMCL, wat de gebruiksvriendelijkheid verhoogt en de kans op verlies van cruciale informatie verkleint.
Voordelen voor zorgverleners
Zorgverleners bij de betrokken afdelingen van het MCL zijn zeer positief over de integratie. Een veelgehoorde opmerking is hoe waardevol het is om te zien welke informatie een patiënt al heeft ontvangen. Ze kunnen snel zien of zijzelf of een collega al informatie naar de patiënt heeft gestuurd en of de patiënt deze informatie heeft begrepen. Dit verbetert de efficiëntie en kwaliteit van de zorgverlening aanzienlijk.
Positieve reacties
Zorgverleners reageren enthousiast op de integratie. Ze merken een duidelijke vermindering van administratieve lasten en waarderen het verbeterde inzicht in de informatievoorziening aan patiënten. Het dubbel versturen van zorginformatie komt niet meer voor, wat vooral veel tijd bespaart.
“Het versturen van informatie via Mijn MCL is efficiënter, omdat alles digitaal wordt afgehandeld en direct kan worden ingezien. Dit bespaart tijd, bijvoorbeeld doordat het e-mailadres niet telkens gecontroleerd hoeft te worden.” Tamara de Jong – Medisch secretaresse op de longpoli.
Toekomstperspectief
Uitbreiding naar andere afdelingen
MCL richt zich nu op het verder uitbreiden van de integratie naar andere poliklinieken. Dit zal de consistentie en kwaliteit van patiëntcommunicatie in het hele ziekenhuis verbeteren.
Nieuwe functionaliteiten
Ook is er de wens om een persoonlijke notitiemogelijkheid toe te voegen aan taken, een onderwerp dat al met Epic is besproken. Dit zou zorgverleners nog meer flexibiliteit geven in hun communicatie met patiënten.
Ambities
Het uiteindelijke doel is dat patiënten in de toekomst zelf afspraken kunnen inplannen, wat dan als trigger kan dienen om automatisch relevante informatie te versturen. Daarnaast wordt gedacht aan het koppelen van Divi’s aan behandelingen en het automatisch klaarzetten van nazorg-informatie op basis van de geplande ontslagdatum.
“Zo is de sky the limit en dat is ook weer een leuk vooruitzicht,” zegt Inge Schippers, communicatieadviseur. “Maar eerst is het belangrijk om deze ontwikkeling uit te breiden naar de andere poliklinieken.”
Behaal ook resultaat met Indiveo
Neem contact op met Roana en maak kennis met Indiveo tijdens een demo.