Geschreven door Ralph Koppers op 9 januari 2020
Hakken met de botte bijl
Hij had zweetdruppels op zijn voorhoofd en keek wat paniekerig uit de ogen. Er leek geen einde aan zijn werk te komen.
‘Je hebt nog aardig wat te doen’ zei ik. Hij knikte bevestigend. ‘Ik zie dat je hard werkt, maar het schiet niet op. Bomen hakken met een botte bijl gaat natuurlijk ook niet zo makkelijk. Het kost veel tijd, geeft een slecht resultaat en gaat vroeg of laat tot frustratie leiden.’
Ongevraagd advies is altijd gevaarlijk, maar ik waagde het er op: ‘Als ik jou was zou ik je bijl eens goed slijpen. Dat hakt lekkerder en gaat sneller. Goed gereedschap is het halve werk.’
De kabouter keek me afkeurend aan en hij mompelde: ‘Daar heb ik absoluut geen tijd voor! Ik heb het druk en moet nog heel veel bomen kappen! En bovendien doe ik het al jaren zo.’ Stug ging hij door met zijn botte bijl en de eindeloze rij bomen voor zich.
De kabouter en zijn botte bijl……
De manier waarop wij in de zorg patiënten informeren lijkt soms een beetje op het hakken met een botte bijl. Patiënten goed informeren is een moeilijke en tijdsintensieve bezigheid. Bovendien gebruiken we er vaak geen goed ‘gereedschap’ voor, met matige resultaten tot gevolg. Literatuur hierover bewijst dit en iedereen die ervaring heeft als patiënt zal dit uit de praktijk herkennen. Slechts een klein deel van alle informatie die wij met patiënten bespreken beklijft. Helaas zijn nog veel zorgverleners – vaak noodgedwongen – aan het informeren zonder goed gereedschap.
Tijd om even wat afstand te nemen van ons dagelijkse proces. Investeer in goed gereedschap en ervaar dat het werk leuker wordt, vlotter gaat en het resultaat voor patiënt én zorgverlener beter zal zijn!
Geschreven vanuit mijn ervaringen als longarts en initiatiefnemer van Indiveo: begrijpelijke patiënteninformatie in beeld en geluid.