Hoe medische informatie de patiënt kan overbelasten

Artikel

In de wereld van de gezondheidszorg spelen patiëntenfolders een cruciale rol bij het informeren van patiënten over hun aandoeningen, behandelingen en zelfzorg. Maar hebben we er ooit bij stilgestaan dat deze folders, bedoeld om te helpen, ook onbedoeld kunnen bijdragen aan cognitieve overbelasting? Laten we eens dieper ingaan op dit onderwerp en ontdekken hoe we patiëntenvoorlichting kunnen verbeteren.

De cognitieve belastingstheorie

De cognitieve belastingstheorie legt uit hoe we informatie verwerken. In essentie gaat het over de mentale inspanning die nodig is om informatie te begrijpen en toe te passen. Bij patiëntenfolders kan deze belasting hoog oplopen, vooral door:

  • Complexe medische termen
  • Onduidelijke presentatie
  • Een overvloed aan details

Deze factoren maken het voor patiënten vaak moeilijk om de informatie echt te doorgronden en in de praktijk te brengen.

De drie pijlers van cognitieve belasting

1. Intrinsieke cognitieve belasting: De complexiteit van de inhoud
Stel je voor: je krijgt een folder over diabetes in handen vol termen als ‘insulineresistentie’ en ‘bloedglucosewaarden’. Voor iemand zonder medische achtergrond kan dit overweldigend zijn. Dit is wat we ‘intrinsieke cognitieve belasting’ noemen – de inherente moeilijkheidsgraad van de informatie zelf.

2. Extrinsieke cognitieve belasting: De presentatie telt

Heb je weleens een folder opengeslagen en je verloren gevoeld in een zee van tekst? Dat is extrinsieke cognitieve belasting in actie. Het gaat niet om wát er staat, maar hóe het gepresenteerd wordt. Lange lappen tekst zonder visuele ondersteuning of een duidelijke structuur maken het moeilijk om de kernboodschap eruit te filteren.

3. Gerichte cognitieve belasting: Van theorie naar praktijk
Je hebt de informatie gelezen, maar hoe pas je het toe in je dagelijks leven? Dit is waar gerichte cognitieve belasting om de hoek komt kijken. Patiëntenfolders schieten vaak tekort in het bieden van praktische, toepasbare informatie die aansluit bij de individuele behoeften van de patiënt.

Gevolgen voor de patiënt

Cognitieve overbelasting bij patiënten leidt tot verminderd begrip van medische informatie en moeilijkheden bij besluitvorming over behandelingen. Dit resulteert in verhoogde stress en mogelijk slechtere gezondheidsuitkomsten.

De Divi als uitkomst

De Divi biedt een innovatieve aanpak om deze uitdagingen het hoofd te bieden:

  • Intrinsieke belasting: Wanneer je complexe medische informatie visueel laat zien en in eenvoudige taal uitlegt, wordt de inhoud minder ingewikkeld.
  • Extrinsieke belasting: Door een overzichtelijke structuur aan te bieden maken we het patiënten makkelijker om de juiste informatie te vinden én te begrijpen.
  • Gerichte belasting: Wanneer je informatie op het juiste moment geeft en koppelt aan stappen in het zorgproces, wordt de informatie beter bruikbaar en zal beter worden toegepast.

 

Bronnen

Sweller, J. (1988). "Cognitive Load During Problem Solving: Effects on Learning." Cognitive Science, 12(2), 257-285.

Pusic, M. V., Ching, K., Yin, H. S., & Kessler, D. (2014). Seven practical principles for improving patient education: Evidence-based ideas from cognition science. Paediatrics & Child Health, 19(3), 119-122. https://doi.org/10.1093/pch/19.3.119

Meer nieuws