Kloofjestijd; tijd voor innovatie

Geschreven door Ralph Koppers – Leestijd: 3 minuten

Je kent ze wel: kloofjes. Op de knokkels van je vingers of op je lip. Vervelend en soms zelfs pijnlijk. Wat te doen? Zalf erop en zorgen dat ze zo snel mogelijk verdwijnen!

Als longarts zie ik dat we in de medische wereld ook steeds meer last hebben van kloofjes.

Ten eerste de groeiende kloof tussen de dokters en patiënten. Dokters gaan zich steeds meer specialiseren. Dat betekent dat zij steeds meer kennis krijgen van een steeds kleiner deel van het lichaam. De dokter voor de darmen, voor de longen, voor het hart of voor de huid. Deze specialisatie brengt het risico met zich mee dat de kloof tussen de medische kennis van patiënten en de medische kennis van de dokter steeds groter wordt. En dat staat nog los van het feit dat dokters vaak al moeilijke (medische) woorden gebruiken en veel informatie moeten overbrengen in een korte tijd. Ondertussen zit de patiënt meestal hartstikke zenuwachtig tegenover de dokter. Dat doet het kloofje geen goed.

Het tweede, steeds dieper wordende kloofje, ontstaat tussen patiënten met verschillende opleidingsniveaus. Mensen met een ‘hoog’ opleidingsniveau zijn meestal wel in staat om de juiste medische kennis te verzamelen, te selecteren en deze vervolgens (deels) te begrijpen. Dat kan door online informatie (dr. Google), veel lezen en mogelijk ook via hun netwerk waar soms wel iemand uit de medische wereld in zit. Voor mensen met een ‘laag’ opleidingsniveau is dit veel moeilijker. Natuurlijk kunnen zij ook dr. Google raadplegen, maar het zoeken, screenen en vervolgens verwerken van de aangeboden informatie is voor deze groep mensen veel lastiger. Al was het alleen maar omdat laaggeletterdheid bij deze groep mensen veel vaker voorkomt. Hetzelfde geldt voor lage gezondheidsvaardigheden. Deze groeiende kloof is heel vervelend en treft een hele grote groep patiënten, namelijk zo’n 2,5 miljoen (bron: stichting Pharos). Bovendien doet een dergelijke ontwikkeling (of ‘klovisering’) onze samenleving geen goed. Het leidt tot tweedeling en oplopende zorg-kosten.

In mijn dagelijkse praktijk als dokter probeer ik naast de daadwerkelijke klachten van patiënten, ook deze kloofjes te behandelen. Onder andere door in de spreekkamer zo goed mogelijk uit te leggen aan patiënten en hun naasten wat er aan de hand is en welke eventuele oplossingen er zijn. Maar dat valt niet mee!! In mijn dagelijkse praktijk merk ik dat patiënten weinig informatie onthouden en ook onderzoek toont aan dat patiënten na het verlaten van de spreekkamer zo’n 20 tot 50% kunnen reproduceren.

Het was voor mij reden om na te denken over innovatieve vormen om patiënten beter te informeren. Nieuwe wetenschappelijke inzichten (bijvoorbeeld het onderzoek van Corine Meppelink) en technieken hebben mij hierbij geholpen.

Indiveo is het resultaat. Met Indiveo wordt complexe informatie begrijpelijk uitgelegd in beeld en geluid en bij voorkeur thuis, zodat ik in de spreekkamer meer tijd heb om mét patiënten te praten over zaken die voor hun van belang zijn. Met de innovatieve patiënteninformatie van Indiveo ervaar ik dat patiënten met meer kennis in mijn spreekkamer zitten en beter begrijpen wat er gaat gebeuren. Met Indiveo staan patiënten echt centraal en komt samen beslissen een stap dichterbij.

Deel dit bericht via e-mail en socialmedia

Meer nieuws