Hoe begrijpelijk informeren 1400 uur meer zorgtijd oplevert

Binnen het Hart en vaatcentrum van het MCL worden patiënten begeleid, onderzocht en behandeld voor uiteenlopende klachten en aandoeningen van het hart en de bloedvaten. Er worden onderzoeken gedaan die ingrijpend zijn en waarbij veel informatie aangeboden wordt.

Een patiënt kan al snel 4-6 folders mee krijgen, bijvoorbeeld over ‘De voorbereiding’, ‘Opname in het ziekenhuis’, ‘De behandeling’, ‘Behandelbeperking’ en ‘Leefregels’. Patiënten krijgen in de korte afspraak veel informatie (mee) om op te nemen.

“Folders worden niet gelezen of niet goed gelezen”

— Myrna Engwerda, Unithoofd Hartkatheterisatie MCL

In het hartcentrum wordt voor 2900 patiënten per jaar een ‘dotterbehandeling’ (1700) of een ‘hartkatheterisatie’ (1200) gepland. Al deze patiënten kwamen naar het ziekenhuis om uitleg te krijgen in het verpleegkundig spreekuur. Door de inzet van Indiveo ontvangen patiënten in plaats van 6 verschillende folders, één pakketje met digitale informatie: Divi’s. Alle informatie wordt begrijpelijk en in beeld uitgelegd. Met een animatie wordt bijvoorbeeld de katheterisatie en het dotteren uitgelegd en de patiënt kan deze informatie eenvoudig delen met naasten.

“Fijn dat alles wat gaat gebeuren zo duidelijk wordt aangegeven.”

Feedback van een patiënt die met Indiveo werd geïnformeerd over een hartkatheterisatie

Minder naar het ziekenhuis

Om zich goed voor te bereiden hoeven patiënten niet meer naar het ziekenhuis. Er hoeft geen vervoer meer geregeld te worden en – een kleine bijkomstigheid die patiënten belangrijk vinden – er zijn minder parkeerkosten.

1
Aantal geplande behandelingen
1
Tijdsbesparing (per jaar)
Tevreden afdeling

De afdeling is erg tevreden met deze verandering. Met ruim 2000 geplande behandelingen levert dit het hartcentrum 1400 uur (4/5 FTE) per jaar op. Deze ‘zorgtijd’ kan nu anders ingezet worden. Kosten zijn verminderd door besparing in drukkosten en betere beschikbaarheid van personeel. Patiënten geven aan dat ze tevreden zijn en de kwaliteit van de informatie is verbeterd. Dit monitort de afdeling met tip-top-kaartjes. ‘Als Hart- en Vaatcentrum kunnen we al onze patiënten op deze mooie manier informeren’, aldus unithoofd Myrna Engwerda. Een win-win voor patiënt en zorgverlener.

Myrna Engwerda en Ralph Koppers werden in het voorjaar van 2020 door RTLZ geïnterviewd over de samenwerking. Je kunt de uitzending hier bekijken.

Bekijk hier de Divi’s voor het specialisme cardiologie

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden op uw afdeling?
Neem contact op.