Geschreven door Claudia van Noord op 4 juni 2020
Indiveo als ‘Next Level Ondernemer’ op RTL Z
‘Next Level ondernemers vertellen aan de hand van succesvolle cases over hun product en / of dienst, partnerships en plannen voor de toekomst. Elke uitzending schuift er een onafhankelijk deskundige aan uit de desbetreffende branche die op een positieve manier vertelt over de laatste ontwikkelingen, onderbouwd met feiten en cijfers.’ aldus de programma omschrijving van RTL Z.
Deze keer was het aan Myrna Engwerda (Unithoofd Hartcentrum Medisch Centrum Leeuwarden) en Ralph Koppers (Indiveo) om te vertellen over de meerwaarde van begrijpelijke patiënteninformatie.
Succesvolle casus
Het Hartcentrum van het Medisch Centrum Leeuwarden informeert haar patiënten met de beeldende informatie van Indiveo. Begin mei is een succesvolle casus uitgewerkt en gedeeld.
Per jaar krijgen 2900 patiënten een geplande dotterbehandeling of hartkatheterisatie. Deze patiënten worden met Indiveo geïnformeerd. Hiermee is het informatieproces efficiënter ingericht en kwalitatief verbeterd. De afdeling bespaart zo 1400 uur zorgtijd en patiënten en zorgverleners zijn erg tevreden. Een groot deel van de patiënten hoeft hierdoor niet meer naar het verpleegkundig spreekuur te komen om uitleg over de procedure te ontvangen. Deze manier van voorlichten sluit aan bij ‘het nieuwe werken’: op afstand en dus met minder fysiek contact. Een duidelijk voorbeeld van de juiste zorg op het juiste moment. Een ‘win-win’ situatie.
Deze casus is slechts een voorbeeld van het effect van begrijpelijk informeren met Indiveo. RTL Z merkte het succes op en kwam langs om hier een item van te maken voor het programma ‘Next Level’. In deze aflevering worden Myrna Engwerda en Ralph Koppers geïnterviewd en vertellen zij over hoe Indiveo het informatieproces verbeterd heeft.
“Informeren met Indiveo is veel sprekender en geeft een heel goed beeld van een spannend onderzoek of behandeling die hartpatiënten moeten ondergaan.”
— Myrna Engwerda, Unithoofd Hartcentrum Medisch Centrum Leeuwarden
Daarnaast legt Ralph uit waarom het zo belangrijk is dat patiënten begrijpelijk geïnformeerd worden en waardoor Indiveo erin slaagt om dit te realiseren. ‘Een goed geïnformeerde patiënt is een veel betere gesprekspartner in de spreekkamer. Dit is van belang omdat we patiënten graag meer regie geven. We hebben het immers vaak over ‘de patiënt centraal, zelfmanagement en shared decision making’. Dit kan alleen als de patiënt ook goed geïnformeerd is.
Bekijk hier de gerealiseerde case van het Hartcentrum.
De aflevering is hieronder te bekijken.